-Värsta dygnet i mitt liv-

Ja... Det har inte kommit någon status från mig/oss här på ett tag.. Jag har bara inte orkat skriva och ovissheten om hur Elon mådde gjorde att jag slutade spekulera. 

Den 17 mars fick han skyhög feber och blev väldigt förkyld och sen har ju jag varit till hälsocentralen med honom två svängar / ringt hälsocentralen tre gånger / ringt 1177 3 gånger osv ... 
Det jag lärt mig NU är att jag aldrig ska sluta tro på min magkänsla - aldrig mer ska "vänta in" att Fredric känner samma oro som mig, för nu vet jag att här gäller det att agera ensam! Men som mamma lever man mycket på hoppet också... Man hoppas ju så att det ska gå över, vända imorgon och så... 

Vi åkte ju till hälsocentralen i torsdags som jag skrev sist... Elon hängde som en groda på mig på mitt bröst, röda kinder, trött blick och stekhet i feber.. 
Sänkan hade fått från 5-66 sedan måndagen... Den klättrade rejält upp, och dagarna med feber började bli liiite FÖR många tyckte doktorn som gav oss ett brev i handen och sa bara "åk in till akuten" 

Jag blir så jävla arg på mig själv att jag väntar på att någon Annan ber mig åka, någon med ordet "läkare" som titel - varför åkte jag inte tidigare? Varför skulle läkaren veta mer än mig hur mitt barn mådde när JAG visste att han mådde skit. Jo... För att min sambo hela tiden sa "du överdriver" "han blir nog bra snart" 
Jag skyller ju inte på det naturligtvis men Fredric är mera lugn än mig... Han spekulerar inte lika mycket / han drog i min arm när jag brusade upp och ville åka till akuten - han förstod inte .. Inte som jag. 

Vi åkte in... Fick helt fantastiskt hjälp, Elon fick stickas på händer och fötter, han grät, skrek, fick panik, men jag satt där och sjöng "i ett hus vid skogens slut" om och om och om igen... 
Till slut hade dom kollat honom från topp till tå... Hela rör med blod var fulla, 
Vi sprang till röntgen, röntgade lungorna 

Ingenting var fel.. 
Vi väntade och väntade 

Drack kaffe - Elon drack saft ... Jag som varit sådan "socker polis" 
Elon har aldrig ätit så mycket socker som denna helg! 

Fredag morgon stiger febern till 40,3 
Vi tar en ny sänka på förmiddagen och den har stigit ännu mer, från 66-115 (sänkan ska väl vara under 8...) 

115 - 115 -115 ordet 115 EKAR i mitt huve, tårar tränger bakom ögonen men jag tänker INTE börja grina, jag ska sitta här och sjunga, vagga, mysa, vara den lugnaste som finns- så vet jag att Elon kommer vara lugn.. O bli stark som en Björn! 


Då blir det fart på alla sköterskor och doktor M ... Vi får genast komma upp till barnkliniken - vi får ett isolerat rum, 
Elon får dropp (bara för att HÄR chansar dom inte) fast dom vet att han äter OCH dricker bra - så ger dom dropp.. 
Elon får ta ytterligare prover, dom sticker honom i foten - försöker i 12 minuter men dom sticker fel, sticker på nytt... Elon skriker - kastar med huvudet - jag svettas- sköterskan tror att jag ska svimma - jag räknat minuter - jag sjunger hoppe hoppe hare högt och tydligt så läkaren stampar takten!!
De fyller nya rör med blod, det ser hemskt ut... 
De tar blod odling - de lyssnar- de tittar - de pratar o undersöker... 

Timmar går, vi äter maxmål på vårt isolerade rum, Elon får mera saft, sköterskorna skrattar över att jag fyller på ny saft hela tiden när jag för 1 dygn sedan sa att han bara får vatten.. 
Elons syresättning var 79% när vi kom in på rummet, efter någon timme var vi uppe i 95 % o den ska vara så nära 100% man kan - hurra, de blir bättre! 

Elon får äntligen - äntligen - antibiotika in i infarten direkt till blodet genom lilla handen. Han får Ipren och alvedon i höga doser. 


Mina tårar kunde inte hålla sig, 
När jag såg denna säng, järnsäng med höga spjäl kanter, då grät jag... DÄR ska inte mitt barn ligga sa jag flera gånger... Fast bara till F..  

Efter en stund väljde jag mig vid den hemska sängen och Elon fick ligga där. 

Det blev natt.. 
Fredric sov i sängen - han snarkade som en Björn - Elon sov i den hemska sängen och han snarkade också som en Björn... Äntligen sov Elon lugn och skönt, ingen flämtande andning - febern försvann - på ett kick!!! 37.5 - 37,3 - 36,7 hela natten togs febern - 
Jag då? 
Jag satt i den bruna trasiga fåtöljen i hörnet.., jag sov inte, jag vägrade sova, jag skulle ha koll... Jag lyssnade på andning... 

Kl 2 blev jag ändå trött.., la mig skavföttes med F, använde hans fot som kudde, - låg ett bra tag och bara stirrade... Men somnade till, vaknade med ett ryck igen halv 4 för JAG skulle ju minsann inte sova. 

Ny dag - feberfri Elon 
Vilken skillnad? 
Ringer på klockan - 
Hur får vi han att vara still säger vi? (För han fick inte vara på golvet och inte lämna rummet.. Sköterskorna skrattade och tyckte ju också att de är märkligt hur någon kan bli så pigg direkt av dropp / antibiotika In i blodet och feber fritt.

Älskade Elon - nu känner vi igen dig igen! 

Nu togs ny sänka, 
97 ist för 115, nu fick vi kvittot 
Kroppens svar på antibiotika - nu vänder det... 

En extra koll görs- vi får göra ultraljud på Elon då inte läkaren vet vad Elon har fått för "fel" de hittade ju inget - ingen lunginflammation - ingen öroninflammation - inget svar på vad det är... Så därav görs ultraljud för att se så ingen varbildning finns... 
Vi får träffa den norska läkaren igen som Elon hade för sitt "sår" hurra! Jag gillade norrmannen och han gillade Elon!

Inget var...

Läkaren säger att Elon fått influensa - han drabbades hårt... 
Han får pencillin utskrivet mot lunginflammation för den svarade kroppen bra på... 
Och eftersom kroppen blev så tagen så steg sänkan! 

Nu vänder det som sagt, och när läkaren ser att det vänder - då får vi åka hem!!! 

Ingen är gladare än jag! 
Efter en natt i hårda byxor i en trasig fåtölj var de skönt att få åka hem och bara duscha och sova!!! 

VÄRSTA dygnet i mitt liv!

Ny dag, nya tag!!! Och doktorn tyckte Elon skulle vara ute i vagn så mycket det går, sova ute... Det är bra för hans luftrör!

Kommentarer
Postat av: Elin

Nämen, era stackare!! Skönt att det äntligen har blivit rätsida på det hela.
Har tänkt på er i helgen, och blev så glad över att läsa att det har blivit bättre!

Svar: Tack snälla gulliga du!!!
Amanda

2016-03-27 @ 17:15:10
Postat av: Emma

Oj va skönt att han mår bra igen. Jag Nova och Charlie blev jätte oroliga och Nova och Charlie har frågat flera gånger om dagen om han mår bra nu. I morgon ska jag berätta att han mår bra igen. <3 det värsta som finns är när dom små blir så dåliga! Vi var mkt på barnkliniken med Charlie som liten då han hade värsta förstoppningen jag varit med om pga komjölksprotein allergi som vi inte visste om. Han hade sån förstoppning att han kräktes efter han ätit. Fy va rädd jag var innan vi fick reda på att de "bara" var allergin. Jag trodde han hade fått hjärnhinneinflammation då han kräktes på nätterna jämt. Lyckades googla fram att man kunde göra de. Hoppas elon får vara frisk nu!

Svar: Tack! 🙏🏻 ja nu får du sägs att Elon mår bra igen, fy man blir så rädd! En mardröm när barn blir sjuka.
De är livsfarligt att googla, då har man ju cancer på alla symptom 🙈😳 usch!
Man är glad att slippa de där stället, bar varit där med Thea förr som också spydde flera ggr / dag flera år.. Visade sig att "locket" i halsen ej stängts som de skulle.. Men nu får vi hoppas på nya friska tider! Kram på er!
Amanda

2016-03-27 @ 23:45:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0